Sen: Čierny jaguár

Pamätám si ako nám ekvádorský šaman Augustín rozprával o tom, čo sa môže stať, keď človek kráča džungľou. "Stretneš jaguára" - vraví, "čo spravíš?" "Dáš sa na útek? - ... rozbehne sa za tebou a zabije ťa. Zaútočíš? - jaguár má najsilnejšiu čeľusť zo všetkých mačkovitých šeliem - zabije ťa". "Čo teda spravíš, lepšie povedané - čo môžeš spraviť...?"

A tak hovorí ďalej - "jediné, čo môžeš spraviť je stáť, bez pohnutia a pozerať na neho. Bez strachu, bez emócie, s kľudom v srdci a pozorovať ho." "A keď to  jaguár uvidí, tak po chvíli odíde." Znie to ako zo sci-fi, ale možno je to len tým, ako nás spoločnosť programuje, aby sme sa prírody báli. V miestnych podmienkach by to mohlo byť stretnutie s medveďom. Tam je situácia podobná. V inej situácii je samozrejme poľovník - ktorý prišiel do lesa s úmyslom zabíjať. Verím však, že človek s čistím srdcom, zbavený strachu sa nemusí ničoho báť. A zvieratá budú jeho priateľmi.

V mojom sne v noci som stretol čierneho jaguára, respektíve čierneho pantera. Keď som bol na vysokej škole, tak to bolo moje obľúbené zviera. Videl som ho všade a chcel som ním byť - mať jeho silu a nekompromisnosť, rýchlosť a obávanosť. Asi niečo vo mne zrkadlil. Na jednej strane som sa ho bál a na druhej si predstavoval istú nekompromisnú krutosť voči ľudom, ktorý by mi chceli ublížiť. Predstavoval som si, že čakám v tme ako čierny panter, a keď mi niekto ublíži, tak mu nedám šancu a sejmem ho s takou beštiálnou brutalitou, že nebude vedieť z ktorej strany to prišlo. V tom období ma tiež veľmi fascinovali ninjovia.

Musím povedať, že veľkú časť tej pomstichtivosti a zúrivosti som zo života pustil preč. Ešte sa občas objaví záblesk. Keď si však uvedomím, čo to vlastne znamená, tak vidím, že je to otrava mojej energie - nenávidieť niekoho. Nie je to ani tak o tom druhom človeku ako o tom, aký postoj voči nemu zaujmem ja.

A ten čierny jaguár, okolo mňa chvíľu chodil. Spomenul som si, čo mám robiť a tak som na neho len pozeral, pozeral mu priamo do očí. Mal som zmiešané pocity, chvíľku to bolo ako keby vyzývavé pozeranie. Vyzývavé zo strachu a vtedy sa ten jaguár na mňa rozbehol. Ale ja som stále len pozeral. Zastavil sa. A robil všelijaké trhavé a vrčiace pohyby, skúšal ma. A ja som sa nebál, len som na neho ďalej pozeral. Jaguár na mňa nezaútočil.

Chcel by som vedieť, ako by to dopadlo v reálnej situácii, či by som zachoval taký kľud. Možno áno, čo iné by mi aj ostávalo. Podobu čierneho pantera tiež na seba berie často Ayahuasca - mocná amazonská medicína (viac o mojom zážitku v článku Ceremónia s Ayahuascou a tabakom Mapacho). A ja som sa rozhodol, že odolám tomu, aby som sa s ňou stretol toto leto, pretože sa s ňou chcem stretnúť až v Amazónii. Mám ale silný pocit, že je so mnou stále, vlastne od prvého momentu, kedy som o nej prvý krát počul. A ten moment bol 2 roky predtým, kedy som ju fyzicky prijal do svojho tela. A mám pocit, že ma zase volá a ja zase volám ju. Alebo sa mám niečo naučiť od čierneho pantera...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára