Ako sa dostať na Mont Blanc - Petrův výstup


Rozhodol som sa pre zmenu napísať o výstupe kamaráta Petra na Mont Blanc. V mojich očiach je to zaujímavý zážitok. Petr je strelec. Skočil do toho po hlave. A možno tým niekoho inšpiruje :)

Nasleduje dialóg Petra so známym, tak ako si písali na facebooku. Známy sa ho pýta, ako celý svoj počin uskutočnil. V texte Petr ako (P) a kamarát ako (K):
--

K: Ahoj Petře gratuluju k výstupu na Mont Blanc... Budeš o tom psát třeba nějakou reportáž?... Zajímalo by mě, co vše to obnáší. Jak příprava, tak samotná cesta nahoru. Na kolik to vyjde? Jaké člověk musí mít vybavení? Jestli je nutné mít základy horolezectví nebo to zvládne i "horský turista" atd? Doufám, že o tom něco napíšeš nebo aspoň v krátkosti odpovíš... Předem moc díky 🙂

P: Culiš 😃, jestli ti mám říct pravdu, tak je to hodně maras, co se mi stalo. A sám tomu nemůžu uvěřit. Jelikož nejsem horolezec. Mám párkrát Lysou a minimálně rok Tatry - Gerlachovský štít. A jeden známý ještě z Prahy, co jsem ho poznal v O2, dal na facebook status -

"Mont Blanc urgent! 🙂 Kdyby někdo neměl plány na příští týden, vyraží se teď v pátek a návrat zase v pátek. Lidi opět odpadávají:)"

Toho jsem si všimnul ve středu odpoledne a v pátek se mělo jet. A já do toho šel.

K: Hodně dobře...

P: Neměl jsem představu do čeho jdu 🙂 Neměl jsem výbavu. Byl to maras.

K: Takže ideálně někoho sebou kdo ví..

P: Asi tak. A pořadný spacák. Ten jsem měl hodně slabý a kosnul jsem. Boty taky nic moc. Promočené.

K: A za jak dlouho jste dali samotnej výstup?

P: Prvně jsme přijeli do Chamonix. To je něco málo přes 1000 metrů vyškových. Pěkné mestečko. Klídeček. Trošku vyšší ceny. Ale přespali jsme ve stanu. Takže nás to nebolelo 😃 A ráno rano vyšlap k chate Tete 3167. Tam jsme postavili stany. Takže plná polní. 15 nebo 20 kg na zádech. Fakt makačka. Nekteří si pomohli lanovkou. Já to šel pěšo. Ale byl jsem vyřízený. Promočený. Byla mi zima. A tem spacák - komfort do +6? V noci noci tam bylo pod nulou.

Ráno v 6:00 jsme měli jít v rámci aklimatizace na stěnu do 3800 a něco metrů. Jmenuje se Gouter a je tam taky chata. Já to odpískal, protože v noci mě budily křeče. A měl jsem dost. A ještě mokré boty. Takže jsem si odpočinul a dobře se vyspal.

A další den rovnou na Blanc. Startovali jsme hned po půlnoci. A to už se mi šlo dobře, jak jsem byl odpočinutý. Hned ten první úsek je ledová skála. To je nejtěžší úsek. Ale dá se to. V noci s čelovkama, jak nevidíš moc ani pod sebe, tak je to možná i lepší 😀.

A pak už to byl jen boj sám se sebou. Nevdzat to. Posledních 300 nebo 400 výškových metrů jsem trpěl. Nebylo mi nejlépe od žaludku. Možná dobře, že jsem nic nejedl. Protože možná bych to vyblil.

A pak mi řekl náš vůdce, že bez té aklimatizačky je to super výkon, že jsem to dal. Neměl jsem ani krém na opalování. Myslel jsem, že mi bude stačit kukla. Ale celý den den jsem se nedokázal schovat. Brýle se mi mlžily. Takže jsem je neměl skoro vůbec na sobě.

K: Tyjo, hodně dobré. Tak to vážně smékám. Drsný. Díky za vyčerpávající odpověď. A na kolik Tě to teda finančně vyšlo? Cca?

P: 4000 jsem dal našemu vůdci. A pak jsem si půjčil nějaké věci. Plus jídlo. Takže to nebylo nějak finančně náročné.

K: A ten známý tam jezdí častěji?

P: https://www.facebook.com/mountainstore.cz/?fref=tsMountain-store

Tady jsou jejich stránky. A jedou i teď nějak zase.  A pak asi v srpnu. To by mělo být stabilnejší počasí. Počasí je nejdůležitejší. Se pak mrkni na ty stránky a klidně jim napiš. Jsou v pohodě. Oni by měli mít i internetový shop s horolezeckými věcmi. Kdybys něco chtěl koupit. Nebo nedokázal třeba půjčit. Na těch horách je většinou težší to, že se ti něco odře nebo urve. Nebo něco ztratíš.

A ještě cestou zpět dole mě dali nějakou tabletku proti horské nemoci. Byl jsem hodně vláčný. A při sestupu jsem si musel zdřímnout nad tou skalou, kde je chata Gouter. A trošku se sebrat, abych to seslezl.

Nakonec nás to dalo 3 i s naším průvodcem z celkového počtu 8 lidí. A to ti lidi to věděli dopředu a celkem se na to připravovali. Ale říká se, že se na to připravit nedá. Ten náš vůdce dokonce přišel o prsty na nohách v Alpách při nižších výškach, protože měli teplotu okolo -30 stupňů. Takže sranda to není.

K: Paráda. Díky, určitě mrknu na ty stránky... Zatím spíš orientačně, ale třeba příští rok by to mohlo vyjít.

P: A ještě posílám článek, co sepsal náš vůdce:

http://mountainstorecz.blogspot.cz/2016/07/mont-blanc-62016.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára