Neviete si vybrať?


Nedávno som si vyberal panvicu za pár korún v eshope. A táto na prvý pohľad triviálna činnosť sa premenila na niekoľko hodinovú strastiplnú drámu...

Vo väčšine krízových situáciách konám rýchle a rozhodujem sa s jasnosťou. Ale v momentoch keď mám kľud a zdroje pokope, tak zrazu nastane istý pat. Zrazu mám všetok čas sveta a neviem si vybrať z tej plejády možností - aká práca, ktorú vec si kúpiť, kam ísť na párty...

I keď sa nás post-komunistická ublížená karma ala "môj život je hrozný" snaží presvedčiť, že život je zlý, tak opak je pravdou. My sa sa tu máme až velmi dobre. Všade nás bombarduje milión vecí, produktov, zážitkov, smerov a možností. A teda najväčšia výzva tejto doby je - vybrať si. Vybrať si z tej nekonečnej palety možností.

A vtedy sa často začne do slabej hlavy vkrádať malý démon. Malý démon menom: "ČO AK". Vždy sa vkradne ako malá pochyba, ako malá nevinná myšlienka. Stačí mu len troška pozornosti a začne si žiť svojím vlastným zákerným životom. Bez ohľadu na to, čo si skutočne vyberiete, vám spraví zo života peklo.

>> ...Čo ak tá druhá možnosť bola lepšia? Čo ak som si nevybral správne? Čo ak som o niečo prišiel?

Prvá vec, ktorá nám bráni vybrať si s ľahkosťou je istá definitívnosť. Chceme si vybrať tú SPRÁVNU možnosť. Čo nám cepujú snáď už od materskej škôlky.... Máme obmedzené informácie a obmedzené data, tak ako môžeme vlastne vedieť, kam až bude naša volba viesť?

A potom slová ako SPRÁVNY, DOBRÝ a PRAVÝ sú len hodnotové súdy. Sú len ilúzie. Sú len v hlave obmedzeného pozorovatela. Pretože napríklad neočakávaná choroba, mohla byť tá najlepšia vec, ktorá sa vám kedy mohla stať. Mohla vám pomôcť pochopiť, že sa zanedbávate alebo dokonca predísť rakovine o dva roky.

Na druhú stranu, šťastná výhra tiketu v lotérii vás mohla zviesť do bohémskeho spôsobu života a vy ste sa utopili v dlhoch...

Tá druhá vec, ktorá často sabotuje náš výber je istá všetečnosť. Chcem to aj to aj to, najlepšie všetko a hneď! Istá nenásytnosť.

Teda výber zahrňuje istú pokoru obrázkov v mysli. A projektovaných vysnených pocitov.

Medzi šamanskými totemovými zvieratmi vyniká jedno, ktoré predstavuje životné volby. Rozhodnutia. Je to pavúk. Ktorý tká siete vedúce na strany, rozvetvujúce sa ďalej a ďalej až do nekonečna. Tak ako naše volby. V živote.



Z istého pohľadu je vlastne úplne jedno, ako sa rozhodnete. Ide o to, ako sa budete u toho cítiť. Či bude vaše srdce žiariť alebo vás hlava moriť.

Môžete si vybrať nebo a v ňom celý čas trpieť tým, že oblaky niesú dosť nadýchané. Alebo si vybrať peklo a užiť si tanec u čertovho ohňa.. :)

1 komentár:

  1. Rovnaký problém som mal aj ja, keď som sa rozhodoval pre tlakový hrniec - nakoniec som sa rozhodol pre najlacnejší :D ... Keď máš kritérium pri výbere, tak sa rozhodneš rýchle.

    OdpovedaťOdstrániť